Trwa rekrutacja do Akademii Programu Rozwoju Bibliotek!

Akademia Absolwentów PRB to pierwszy program rozwojowy zaprojektowany dla kadr bibliotek publicznych oparty na diagnozie potencjału (Test Gallupa®), dający możliwość rozwoju osobistego i rozwoju kompetencji specjalistycznych. Serdecznie zapraszamy do udziału – na zgłoszenia czekamy do 3 kwietnia. Akademia jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek, będącego przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez FRSI.

 

Kogo zapraszamy?

Akademia jest skierowana do bibliotekarzy i bibliotekarek – osób, które:

  • pracują w publicznych (ogólnodostępnych) bibliotekach gminnych z gmin wiejskich, gmin miejsko-wiejskich oraz z tych gmin miejskich, które liczą do 50 tys. mieszkańców,
  • wzięły osobiście udział w jednej z pięciu rund PRB, nawet jeśli obecny pracodawca nie był uczestnikiem żadnej z nich,
  • na co dzień w swojej pracy mają kontakt z osobami korzystającymi z biblioteki.

Czekamy na osoby gotowe do aktywnego udziału w procesie rozwojowym, chcące wykorzystać wiedzę i umiejętności zdobyte w Akademii na rzecz biblioteki i społeczności, dla której pracują.

Co zapewniamy?

  • test Gallupa wraz z indywidualnym omówieniem wyników z certyfikowanym coachem
  • 3-trzydniowe zjazdy stacjonarne, 2 dwudniowe zjazdy online: coaching i talenty, efektywność osobista, współpraca i komunikacja, argumentowanie i rzecznictwo, przeciwdziałania wypaleniu i odpoczywanie
  • stypendium na realizację zadania wdrożeniowego w wysokości 3000 PLN wraz ze wsparciem mentorki
  • 5 spotkań grup pracowniczych
  • indywidualny coaching i mentoring
  • udział w wybranym kursie specjalistycznym, do wyboru: KOMUNIKUJ (SIĘ), BIBLIOTEKA. NA POMOC! KSIĄŻKA W CENTRUM
  • dostęp do narzędzi pozwalających na efektywny udział w Akademii
  • materiały edukacyjne
  • dyplom ukończenia Akademii PRB i kursu specjalistycznego

Zgłaszając się do Akademii zobowiązujesz się do:

  • udziału w zjazdach stacjonarnych i online które będą odbywać się w dni robocze (łącznie ok 18 dni szkoleniowych od kwietnia do grudnia 2025)
  • wykonania testu Gallupa oraz udziału w indywidualnych konsultacjach online (2 godz.)
  • ukończenia jednego kursu specjalistycznego (12 godzin)
  • udziału w indywidualnym coachingu i mentoringu online (7 godzin)
  • zaplanowania i realizacji zadania wdrożeniowego tj. działania skierowanego dla zespołu bibliotecznego, użytkowników/użytkowniczek biblioteki lub społeczności lokalnej
  • aktywnego uczestnictwa w szkoleniach i spotkaniach online, co wiąże się z korzystaniem z komputera podłączonego do Internetu z użyciem kamery i mikrofonu oraz niewykonywania równolegle obowiązków służbowych

Co powinna zapewnić Ci twoja biblioteka?

  • umożliwienie udziału w szkoleniach stacjonarnych i spotkaniach online oraz – jeśli pozwala na to budżet Biblioteki – pokrycie kosztów dojazdu na wydarzenia stacjonarne
  • umożliwienie realizacji zadania wdrożeniowego

Umowa i deklaracja uczestnictwa w Akademii będzie podpisywana pomiędzy FRSI, osobą uczestniczącą i biblioteką, w której jest zatrudniona.

Jak rekrutujemy?

Rekrutacja będzie dwuetapowa. Najpierw zaprosimy Was do wypełnienia formularza. Z osobami, które przejdą do drugiego etapu spotkamy się na rozmowach online.

Ważne dokumenty

Jak się zgłosić?

Aby się zgłosić do Akademii Programu Rozwoju Bibliotek, wypełnij formularz rekrutacyjny do 3 kwietnia br.

Rozmowy rekrutacyjne z wybranymi osobami odbędą się w dniach 23-30 kwietnia. Wyniki naboru ogłosimy do 12 maja.

Więcej informacji o ofercie Akademii Programu Rozwoju Bibliotek znajduje się na stronie: https://akademiaprb.org.pl


Akademia jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek, będącego przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez FRSI.

Realizowany od 2008 roku Program Rozwoju Bibliotek ma na celu wpieranie bibliotek publicznych w całej Polsce w pełnieniu funkcji nowoczesnych, lokalnych miejsc dostępu do informacji, kultury, edukacji i aktywności społecznej. Istotną częścią jest też wzmacnianie kompetencji i prestiżu zawodowego bibliotekarzy.

W dotychczasowych pięciu rundach programu, wsparcie otrzymały 4224 placówki biblioteczne z 1335 gmin, co stanowi 70 procent grupy docelowej. W działania zaangażowanych było ponad 12,5 tysiąca bibliotekarek i bibliotekarzy.

Do 2015 przedsięwzięcie było prowadzone w partnerstwie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Fundacji Billa i Melindy Gatesów w ramach szerszej inicjatywy Fundacji Gatesów „Global Librariers” obejmującej kilkanaście krajów. W Polsce od początku realizowane było przez utworzoną przez PAFW w 2008 roku Fundację Społeczeństwa Informacyjnego. Na realizację programu Fundacja Gatesów przekazała PAFW grant w wysokości 31 milionów dolarów.