Rekrutacja do projektu „LiBri” ruszy 25 listopada

Już 25 listopada ogłosimy rekrutację partnerstw do projektu „LiBri”. Do udziału w projekcie zaprosimy lokalne partnerstwa z całej Polski, z wiodącą rolą bibliotek publicznych. Wyłonimy ok. 12 partnerstw, które będziemy wspierać w przygotowaniu i wdrażaniu lokalnych strategii / planów integracji osób z doświadczeniem migracji/uchodźstwa spoza Unii Europejskiej.

Gorąco zachęcamy do udziału w projekcie. Dla instytucji i organizacji działających lokalnie będzie on dobrą okazją do tego, by jak najlepiej przygotować się do zadań związanych z wdrażaniem strategii migracyjnej Polski na lata 2025-2030 – w dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów 15 października br. podkreślono konieczność współpracy rządu, samorządów oraz organizacji pozarządowych w prowadzeniu działań integracyjnych. Wspólna praca nad lokalną strategią może być również cennym doświadczeniem dla podmiotów tworzących partnerstwo, okazją do rozwoju kompetencji i wzmocnienia potencjału instytucjonalnego.

Każde partnerstwo, które weźmie udział w projekcie, otrzyma kompleksowe wsparcie w pracach nad strategią / lokalnym planem integracji. Zostanie objęte indywidualną opieką tutorki/tutora – osoby, która będzie konsultować kolejne elementy powstającej strategii i wspierać w planowaniu działań wdrożeniowych. Zorganizujemy spotkania informacyjne i szkolenia: stacjonarne i online. Osoby reprezentujące partnerstwa będą mogły także wziąć udział w innych wydarzeniach organizowanych w ramach projektu „LiBri”: wizytach studyjnych do miast, które wdrożyły taką strategię, i w lokalnych hackathonach, podczas których wspólnie z mieszkańcami wypracują działania do realizacji w ramach strategii. Szkolenia i prace nad strategią/planem będą odbywać się w okresie od lutego do października 2025.

W skład partnerstwa powinna wejść biblioteka publiczna oraz samorząd lokalny. Dodatkowym atutem będzie udział w partnerstwie lokalnej organizacji pozarządowej lub grupy nieformalnej reprezentującej osoby z doświadczeniem migracji i/lub uchodźstwa spoza Unii Europejskiej. Wnioski do projektu „LiBri” będą składać biblioteki publiczne.

Rekrutacja będzie przebiegać dwuetapowo. W pierwszym etapie poprosimy o opisanie w formularzu online sytuacji osób z doświadczeniem migracji i/lub uchodźstwa w społeczności, w której będzie działać partnerstwo, oraz dotychczas podejmowanych działań wspierających takie osoby. Na tym etapie wymagane będzie również załączenie wypełnionej deklaracji, w której osoby reprezentujące instytucje i organizacje, które chcą wziąć udział w projekcie, wyrażą wolę:

  • powołania lokalnego partnerstwa na rzecz integracji osób z doświadczeniem migracji / uchodźstwa,
  • wspólnej pracy nad przygotowaniem i rozpoczęciem wdrażania strategii / planu integracji ww. osób w danej miejscowości, gminie lub powiecie.

W drugim etapie rekrutacji przeprowadzimy spotkania online z osobami reprezentującymi wybrane aplikujące partnerstwa.

Planowany czas rekrutacji to: 25 listopada – 31 stycznia.

Odwiedź stronę projektu „LiBri”


Projekt „LiBri: biblioteki i lokalne partnerstwa na rzecz integracji i włączenia osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w Europie” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji UE 2021-2027.