3. Forum dyrektorek i dyrektorów bibliotek – podsumowanie

21 czerwca 2022 r. odbyło się 3. Forum dyrektorek i dyrektorów bibliotek „Na dyrektorskich papierach”. Podsumowują je dla Was Marzenna Wojnar i Katarzyna Roszak, koordynatorki forum z Grupy InicJaTyWy.

Forum współorganizowane było przez Grupę InicJaTyWy i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Podczas dwóch poprzednich forów dyrektorskich rozmawialiśmy o liderstwie oraz o tym, jak radzić sobie w pracy, by nie ulec wypaleniu zawodowemu. Temat 3. Forum dotykał bardzo konkretnego tematu, jakim jest szeroko rozumiana dokumentacja w bibliotece. Po tym, jak szybko zapełniły się miejsca na forum w dniu rejestracji, wiedzieliśmy już, że to był trafiony temat!

Podczas forum, na platformie Zoom i na Facebooku, było z nami łącznie ponad 210 osób!

Sesję plenarną otworzył Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, który opowiedział o tym, jak ważne w kierowaniu organizacją jest łączenie przywództwa z zarządzaniem.

Katarzyna Roszak i Marzenna Wojnar dzieliły się swoimi sposobami, jak nie utonąć w morzu papierów i zaprezentowały „Niezbędnik dyrektorski”, który – sądząc po spontanicznych wypowiedziach osób uczestniczących na czacie – okazał się strzałem w dziesiątkę.

W panelu dyskusyjnym Agnieszka Szelągowska (Szkoła Liderów) rozmawiała z Zuzanną Musielak-Rybak (BPMiG w Pleszewie), Pawłem Piwowarczykiem (MBP w Dobczycach) i Jerzym Woźniakiewiczem (WBP w Krakowie), jak oczekiwania i wizja biblioteki, gdy zostajemy dyrektorką/dyrektorem, mają się do rzeczywistości, w której musimy funkcjonować.

Podczas 3. edycji forum zaprosiliśmy uczestniczki i uczestników na dwie sesje warsztatowe przygotowane przez członkinie i członków Grupy InicJaTyWy, poświęcone tym samym pięciu tematom. Poruszone zostały zagadnienia od znanych nam od dawna, ale ciągle budzących dużo emocji kontroli zarządczej oraz przepisów BHP, po całkiem nowe sprawy związane z tematem dostępności w naszych bibliotekach i przeciwdziałaniem mobbingowi. A mistrz deadline’ów i posiadacz optymistycznego poczucia czasu poprowadził warsztat o tym, jak znaleźć czas na te wszystkie zadania i jak sobą w tym czasie zarządzać.

Ważne, że wszystkie rady, wskazówki i doświadczenia zostały pokazane z punktu widzenia praktyków, a nie prawników.

Kolejne forum planujemy wiosną 2023 roku – mamy nadzieję, że spotkamy się w równie licznym gronie. A już teraz zapraszamy do dołączania i aktywnego współtworzenia grupy na Facebooku „Kieruj w dobrym stylu! Sieć dyrektorek i dyrektorów bibliotek”!


Wciąż możesz obejrzeć zapis transmisji sesji plenarnej 3. Forum dyrektorek i dyrektorów bibliotek.

Czas trwania: 01:25:33

Plan sesji plenarnej:

  • (00:00-04:56) Rozpoczęcie i wprowadzenie / Bogna Mrozowska
  • (04:57-14:58) Przywództwo a zarządzanie / Jacek Królikowski
  • (16:48-37:37) Niezbędnik dyrektorski, czyli jak nie utonąć w morzu papierów / Katarzyna Roszak, Marzenna Wojnar
  • (38:18-01:21:28) Panel dyskusyjny: Kierowanie biblioteką – oczekiwania a rzeczywistość / Zuzanna Musielak-Rybak, Paweł Piwowarczyk, Jerzy Woźniakiewicz, Agnieszka Szelągowska