• co robimy

    MULTIMEDIA



    Między 18 a 24 marca 2013 roku w bibliotekach, szkołach, domach kultury, pracowniach komputerowych i innych instytucjach oferujących publiczny dostęp do Internetu odbędą się spotkania zachęcające mieszkańców do korzystania z internetu.

    „Tydzień z Internetem” to ogólnoeuropejska kampania, koordynowana przez Telecentre-Europe – organizację pozarządową zrzeszającą sieci telecentrów z różnych krajów. Koordynatorami kampanii w Polsce są: FRSI, Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo i Stowarzyszenie Miasta w Internecie.

    Aby przyłączyć się do Tygodnia z Internetem 2013, organizatorzy spotkań (instytucje oferujące publiczny dostęp do Internetu oraz Latarnicy Polski Cyfrowej Równych Szans) powinni:

    1. Zapoznać się ze scenariuszami spotkań.

    2. Zgłosić chęć udziału w kampanii wypełniając formularz udostępniony na www.biblioteki.org.

    3. Między 18 a 24 marca przeprowadzić spotkanie według jednego z zaproponowanych scenariuszy. Podczas spotkania uczestnicy będą rejestrować swój udział w Tygodniu z Internetem 2013 korzystając z internetowego licznika.

    Organizatorzy spotkań mają do dyspozycji osiem scenariuszy:

    „Zagrajmy w eksperymenty” – scenariusz przygotowany przez naszą fundację we współpracy z Laboratorium EE, z myślą o osobach w różnym wieku, które będą wspólnie przeprowadzać proste i efektowne eksperymenty dotyczące pięciu ludzkich zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku. Na czas spotkania uczestnicy wejdą w rolę naukowców-badaczy i przekonają się, że eksperymentowanie może być znakomitą zabawą.

    „Usiądź na moim miejscu” – scenariusz przygotowany przez Fundację Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo. Uczestnicy spotkania będą mogli w praktyce przekonać się, jakich trudności doświadczają osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnością przy korzystaniu z komputera i Internetu. Poznają także narzędzia i rozwiązania technologiczne, które pomagają pokonać te bariery.

    „Pierwszy krok w cyfrowy świat” – scenariusz przygotowany przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie. Spotkania, prowadzone przez Latarników Polski Cyfrowej Równych Szans, są skierowane do osób 50+, które nie miały dotychczas żadnych doświadczeń z Internetem.

    Ponadto organizatorzy spotkań mogą skorzystać ze scenariuszy z poprzednich edycji Tygodnia z Internetem, które zostały zaktualizowane na potrzeby tegorocznej kampanii:

    „W 80 minut dookoła świata” – wirtualna podróż po wielu kontynentach to zabawa dla osób w różnym wieku. Uczestnicy spotkania dobrani w drużyny mają przeprawić się przez dżunglę, pustynię, kanion, świat podwodny, muzeum i miasto Inków…

    „Zasadź drzewo w Internecie” – międzypokoleniowe drużyny rodzinne złożone z dzieci, rodziców i dziadków mogą poznać historię swojej rodziny, naszkicować drzewo genealogiczne, dowiedzieć się, gdzie w Polsce mieszkają ludzie noszący takie same nazwiska i wspólnie rozwiązać emocjonujący quiz.

    „Koncert życzeń” – seniorzy wyszukują i wspólnie wysłuchują swoje ulubione piosenki w serwisie YouTube. Przy okazji mogą podzielić się wspomnieniami lub anegdotami związanymi z daną piosenką.

    „Poradnia zdrowia” – seniorzy poznają zasoby Internetu na temat zdrowia, uzyskują informacje i porady zdrowotne.

    „Rozmowa? – Bezcenna” – seniorzy dowiadują się, jak działa komunikator internetowy.

    Każdy scenariusz zawiera dokładny opis, jak przeprowadzić spotkanie, materiały pomocnicze (prezentacje, quizy), wskazówki, jak promować wydarzenie oraz gotowe materiały promocyjne (plakat, ulotka, banner internetowy, wzór zaproszenia i informacji prasowej). Czas trwania jednego spotkania to od półtorej do dwóch i pół godzin.

    Wszystkie scenariusze i materiały im towarzyszące są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – użycie niekomercyjne 3.0. Polska: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/

    Konkurs „Odkrycia – Przeżycia”

    Częścią kampanii Tydzień z Internetem 2013 jest konkurs dla organizatorów i uczestników spotkań. Zadanie konkursowe dla instytucji, które zorganizowały spotkanie według jednego z zaproponowanych scenariuszy, polega na przygotowaniu fotoreportażu o uczestnikach spotkania pod hasłem „Teraz już wiemy, że…”. Więcej informacji o konkursie znajdziecie na stronie: http://www.biblioteki.org/pl/konkursy/konkurs_/opis_konkursu/2365

    Europejskimi partnerami akcji są firmy UPC i Microsoft, które wspierają ją także w Polsce. Partnerami kampanii w Polsce są: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Forum Kraków, Laboratorium EE, Microsoft, Orange Polska i Fundacja Orange, UPC Polska, Związek Harcerstwa Polskiego. Kampanię wspiera także Włodzimierz Marciński – Lider Cyfryzacji w Polsce.

    Szczegółowe informacje o kampanii: www.biblioteki.org

    Tydzień z Internetem 2011: http://frsi.org.pl/tydzien-z-internetem-2011/

    Tydzień z Internetem 2012: http://frsi.org.pl/tydzien-z-internetem-2012/

    Jolanta Jeżowska

    główny specjalista ds. komunikacji, koordynatorka kampanii „Tydzień z Internetem” w Polsce

    E: jolanta.jezowska@frsi.org.pl
    T: 022 579 14 47, 606 498 499

     
    projekt: Logotomia; realizacja: Laboratorium EE | strona wykonana na systemie Wordpress