
Projekt My Digital Life realizowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) otwiera przed uczestnikami nowe ścieżki rozwoju zawodowego w dynamicznie zmieniającym się świecie technologii. Oferujemy szkolenia i wsparcie, które pomagają odnaleźć się na rynku pracy i zdobywać kluczowe kompetencje cyfrowe.
Lata 2020-2022
W pierwszej fazie projektu My Digital Life, wspieranego przez Microsoft w ramach inicjatywy Microsoft Philanthropies, skupiliśmy się na pomocy uczniom, studentom oraz nauczycielom i pracownikom w procesie transformacji cyfrowej. Wybuch pandemii COVID-19 spowodował nagłe zmiany na rynku pracy – wiele osób przeszło na tryb zdalny i musiało szybko przystosować się do nowych realiów. Kluczowe stały się umiejętności związane z pracą online: zarządzaniem zadaniami i procesami, budowaniem zespołów, komunikacją oraz bezpieczeństwem danych. Projekt odpowiadał na te wyzwania, oferując szkolenia i kursy, które pomagały uczestnikom dostosować się do nowej rzeczywistości zawodowej.
Lata 2022-2024
W drugiej fazie projektu My Digital Life, realizowanego dzięki wsparciu Microsoft w ramach inicjatywy Microsoft Philanthropies, po rosyjskiej napaści na Ukrainę skoncentrowaliśmy się na pomocy uchodźcom z Ukrainy poszukującym zatrudnienia w Polsce. Organizowaliśmy kursy i warsztaty stacjonarne dostosowane do potrzeb kobiet chcących podjąć pracę zgodną z ich kompetencjami i doświadczeniem.
Zrealizowaliśmy 6 kursów stacjonarnych, w których łącznie wzięło udział ponad 100 osób. Kursy dotyczyły:
- identyfikowania mocnych stron i kluczowych kompetencji,
- CV i profilu na Linkedin w taki sposób, by zwrócić uwagę rekrutera lub pracodawcy, jak wykorzystać swoje kwalifikacje i talenty w pracy w Polsce,
- prezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej.
Dodatkowo, najbardziej potrzebujące uczestniczki mogły wypożyczyć lub otrzymać w darowiźnie sprzęt komputerowy.
Uczestniczki otrzymały również dostęp do platformy LinkedIn Learn oraz stałe wsparcie doradców zawodowych i mentorek zaangażowanych w projekt. Pomagali oni w przygotowaniu do procesów rekrutacyjnych. Każda grupa wzięła też udział w kursie języka polskiego, obejmującym 60 godzin lekcyjnych (30 spotkań).
We współpracy z Bielańskim Integratorem Przedsiębiorczych, wspieraliśmy również osoby z Ukrainy i Białorusi zainteresowane założeniem własnej działalności gospodarczej w Polsce. Program obejmował szkolenia, warsztaty oraz konsultacje ułatwiające adaptację do polskiego systemu prawnego i biznesowego. Przeprowadziliśmy 5 kursów stacjonarnych, w którym łącznie wzięło udział około 100 osób.
Podczas warsztatów i sesji mentoringowych jego uczestniczki i uczestnicy dopracowywali swoje pomysły na działalność, analizowali różne modele biznesowe, by wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie, poznawali rodzaje działalności i związane z nimi zagadnienia podatkowe oraz otrzymali wsparcie w zakresie strategii marketingowo-sprzedażowej i budowania relacji z klientami.
Nawiązaliśmy też współpracę z Upwardly Global, amerykańską organizacją specjalizującą się w ułatwianiu migrantom wejście na rynek pracy. Wspólnie oferowaliśmy uczestnikom m.in. dostęp do narzędzi rekrutacyjnych, doradztwa zawodowego oraz profesjonalnego wsparcia w budowaniu kariery. Przeszkoliliśmy ponad 1400 osób, z których ponad 500 znalazło pracę.
Więcej informacji: https://www.upwardlyglobal.org/for-ukrainians/poland/
W 2024 roku otrzymaliśmy również grant z Europejskiego Banku odbudowy i Rozwoju na realizację projektu “Twój biznes w Polsce – program mentoringowy”. Projekt przeprowadziliśmy we współpracy z Fundacją InMarket oraz Bielańskim Integratorem Przedsiębiorczych w Warszawie.
Celem projektu było kształtowanie niezbędnych kompetencji do założenia i prowadzenia firmy w Polsce. Grupą docelową byli obywatele i obywatelki Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 roku i którzy planowali założyć tu własną działalność. Warunkiem udziału w kursie było posiadanie zaawansowanego pomysłu na biznes i brak rejestracji firmy w Polsce.
Program składał się z trzech dwudniowych (16 h) intensywnych szkoleń stacjonarnych, zwanych bootcampami – w Gdyni, Wrocławiu i Krakowie. Każdy Bootcamp realizowany był w formie angażujących warsztatów, podczas których uczestniczki i uczestnicy dopracowywali swój pomysł na działalność, przyglądali się różnym modelom biznesowym, aby wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie, poznawali rodzaje działalności i związane z nimi zagadnienia podatkowe oraz otrzymywali wsparcie w zakresie strategii marketingowo-sprzedażowej i budowania relacji z klientami w Polsce. Po zakończeniu dwudniowego szkolenia uczestnicy brali udział w sesjach mentoringowych grupowych i indywidualnych on-line (łącznie 8 godzin grupowego mentoringu i 1 godzina indywidualnego mentoringu) w okresie dwóch tygodni od zakończenia danego bootcampu. Wszystkie zajęcia odbywały się zarówno w j. polskim, jak i ukraińskim.
Tematyka każdego bootcampu obejmowała następujące moduły:
- Zdefiniowanie pomysłu na biznes: wsparcie uczestników w jasnym zdefiniowaniu i sformułowaniu pomysłu na biznes dostosowanego do polskiego rynku;
- Tworzenie modelu biznesowego: wykorzystanie Modelu Biznesowego Osterwaldera jako narzędzia do ustrukturyzowania strategii i zasobów;
- Planowanie finansowe: szacowanie przewidywanych podatków, zapoznanie się z prawnymi aspektami zakładania firmy oraz wybór najlepszej formy opodatkowania;
- Marketing: strategiczne podejście do marketingu i promocji biznesu w Polsce w celu pozyskania klientów.
Łącznie kurs ukończyło 114 osób.
Ewaluacja projektu potwierdziła osiągnięcie zakładanego wskaźnika – co najmniej 80% uczestników programu zwiększyło swoją wiedzę i rozwinęło umiejętności. Badano także wpływ szkolenia na plany biznesowe uczestników – po ukończeniu bootcampu 98% uczestników dopracowało swój pomysł na biznes, a 91,5% zadeklarowało zamiar założenia działalności gospodarczej w Polsce.
Kurs został oceniony jako bardzo dobry przez 88.7% uczestników wszystkich trzech grup, a jako dobry przez 11,3%. Aż 86.2% absolwentów zdecydowanie poleciłoby go swoim znajomym. Po sześciu miesiącach własną firmę założyło ponad 50% uczestników programu.
Sztuczna inteligencja
W 2024 roku rozpoczęliśmy cykle szkoleń z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji i narzędzi AI wspierających pracę edukatorów. Przeprowadziliśmy webinary i warsztaty poruszające różne aspekty AI – od omówienia najbardziej popularnych narzędzi pomagających m.in. w opracowywaniu zadań domowych, po rozwiązania wspierające produktywność osobistą. W szkoleniach wzięło udział ponad 540 pracowników administracji oraz ponad 520 przedstawicieli kadry dydaktycznej Uniwersytetu Warszawskiego.
Dla nauczycieli opracowaliśmy scenariusze lekcji wykorzystujące sztuczną inteligencję w różnych zagadnieniach omawianych podczas lekcji wychowawczych.
Kolejny cykl webinarów poświęcony był wykorzystaniu sztucznej inteligencji w procesie poszukiwania pracy – od tworzenia CV i profilu na LinkedIn, przez dopasowanie dokumentów aplikacyjnych do ofert, aż po ćwiczenia odpowiedzi na pytania rekrutacyjne.
Dodatkowo, opublikowaliśmy szereg artykułów i materiałów edukacyjnych dotyczących praktycznych zastosowań AI, skierowanych do szerokiego grona odbiorców, w tym organizacji pozarządowych.
My Digital Life dzisiaj
W 2025 roku projekt My Digital Life, realizowany dzięki wsparciu Microsoft w ramach edukacyjnej inicjatywy AI National Skills, rozszerza swoją misję. Jego celem jest zwiększenie świadomości i kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji (AI) wśród osób zaangażowanych społecznie i aktywistów, takich jak członkowie Związku Harcerstwa Polskiego, Ochotniczej Straży Pożarnej czy Kół Gospodyń Wiejskich.
Skupiamy się na dostarczaniu praktycznych narzędzi i wiedzy, które pozwolą organizacjom społecznym efektywnie wdrażać AI w codziennej pracy. Szeroka dostępność materiałów online oraz elastyczna formuła uczestnictwa w My Digital Life mają na celu demokratyzację dostępu do nowoczesnych technologii i eliminowanie barier w wykorzystaniu AI w sektorze społecznym.
Współpraca z Upwardly Global została przedłużona do czerwca 2026 roku, co pozwala nam kontynuować działania na rzecz integracji zawodowej osób z Ukrainy.
Od 2021 roku Program My Digital Life, finansowany ze środków Microsoft, realizujemy także lokalnie – w dwóch podwarszawskich gminach: Raszyn oraz Ożarów Mazowiecki. Prowadzimy tam działania edukacyjne obejmujące szkolenia z zakresu szeroko pojętych kompetencji cyfrowych oraz działania zwiększające świadomość ekologiczną i promujące zrównoważony rozwój.
Wspieramy instytucje i organizacja również poprzez zakup nowoczesnego sprzętu cyfrowego, zwiększanie dostępności technologii i umożliwianie skutecznej transformacji cyfrowej. Nasze działania kierujemy do szkół, przedszkoli, bibliotek, domów kultury i organizacji pozarządowych. Ponadto, realizujemy działania na rzecz integracji mieszkańców gmin na rynku pracy, pomagając im w aktywnym uczestnictwie w życiu zawodowym.
Dotychczas z programu skorzystało około 30 instytucji i organizacji, które brały udział w szkoleniach i warsztatach, a 15 z nich otrzymało sprzęt cyfrowy. W szkoleniach uczestniczyło już ponad 2500 osób, w tym nauczyciele, edukatorzy, uczniowie, dzieci w wieku przedszkolnym i rodzice.