
Przedstawiamy raport z badania przeprowadzonego w ramach miedzynarodowego projektu DigLib. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału bibliotek jako integracyjnych centrów społeczności dla uczenia się przez całe życie, a bibliotekarek i bibliotekarzy jako moderatorki/moderatorów edukacji cyfrowej. Zachęcamy do lektury.
Badanie zostało przeprowadzone w 4 krajach: Polsce, Belgii (Flandrii), Rumunii i we Włoszech. Składało się z:
- badania ankietowego bibliotekarek i bibliotekarzy na temat ich umiejętności cyfrowych i potrzeb rozwojowych w tym zakresie,
- analizy źródeł dotyczących polityk krajowych, kształcenia akademickiego oraz możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarek i bibliotekarzy,
- wywiadów przeprowadzonych z ekspertami/ekspertkami z 4 krajów,
- konsultacji z powołanymi w 4 krajach grupami doradczymi,
- opracowania 15 studiów przypadków ilustrujących innowacyjne działania bibliotek.
Badanie przeprowadziliśmy, by dowiedzieć się, jak bibliotekarki i bibliotekarze z bibliotek publicznych prowadzą działania z zakresu edukacji cyfrowej w obecnych czasach dynamicznych przemian technologicznych, w jaki sposób wspierają rozwój kompetencji cyfrowych w lokalnych społecznościach, jakie mają możliwości przygotowania się do pełnienia takiej roli, czego im brakuje i jakiego wsparcia szkoleniowego potrzebują.
Z badania wynika, że choć bibliotekarki i bibliotekarze we wszystkich czterech krajach uczestniczących w projekcie wykazują silną motywację do pracy, posiadają gruntowne wykształcenie, doświadczenie zawodowe i umiejętności cyfrowe, potrzebują znaczącego wsparcia w zakresie szkolenia pedagogicznego, dostępu do nowych technologii oraz lepszej infrastruktury.
We wszystkich badanych krajach obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na wsparcie cyfrowe — zwłaszcza wśród osób starszych i osób poszukujących pracy. Powszechnie dostępne w bibliotekach są podstawowe usługi, takie jak dostęp do komputerów i internetu oraz szkolenia, zwłaszcza dla seniorów, brakuje jednak bardziej zaawansowanych działań z zakresu edukacji cyfrowej, obejmujących takie tematy jak sztuczna inteligencja (AI) czy wirtualna rzeczywistość (VR).
Przeszkodami w rozwoju działań z zakresu edukacji cyfrowej oraz kompetencji cyfrowych bibliotekarek i bibliotekarzy są: braki sprzętowe, niedostateczna ilość szkoleń (zwłaszcza zaawansowanych i dostosowanych do potrzeb osób pracujących w bibliotekach), a także brak systemowego wsparcia, strategii krajowych i standardów kompetencji cyfrowych dla bibliotekarek i bibliotekarzy.
Potrzeby szkoleniowe w różnych krajach obejmują rozwój umiejętności w zakresie nowych technologii — zwłaszcza AI, programowania i VR — a także kompetencji medialnych i pedagogicznych, niezbędnych do wspierania różnych grup użytkowników w poruszaniu się po świecie cyfrowym.
W raporcie formułujemy również rekomendacje dotyczące programu szkoleniowego w projekcie DigLib. Obejmują one:
- rozwój zaawansowanych kompetencji cyfrowych dotyczących takich technologii jak sztuczna inteligencja (AI), wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR), programowanie, robotyka oraz zagadnień związanych z wpływem tych technologii na codzienne funkcjonowanie ludzi (np. prawo autorskie, bezpieczeństwo, etyka),
- uwzględnienie kompetencji uniwersalnych („meta”), np. rozumienie, jak działa dana technologia zamiast skupiania się na konkretnych aplikacjach, które szybko się dezaktualizują,
- rozwój umiejętności pedagogicznych i facylitacyjnych (praca z różnymi grupami użytkowników i użytkowniczek, w tym osób starszych, osób poszukujących pracy, młodzieży, osób z doświadczeniem migracji),
- promowanie uczenia się od siebie nawzajem, rozwijania sieci zawodowych i współpracy międzyinstytucjonalnej,
- postawienie na praktyczny charakter szkoleń, umożliwiający zdobywanie wiedzy i doświadczenia poprzez działanie,
- zapewnienie modułowej oferty szkoleniowej (elastycznej, umożliwiającej wybór form i treści szkoleniowych zgodnych z potrzebami konkretnych bibliotek i społeczności),
- uwzględnienie możliwości i narzędzi planowania strategicznego, które pomogą bibliotekarkom i bibliotekarzom rozwijać, oceniać i dostosowywać usługi cyfrowe w bibliotekach.
Przeczytaj raport: „Digital libraries for inclusive learning: a cross-national study on skills, practices and innovation”
***
Celem projektu DigLib jest wzmocnienie potencjału bibliotek jako integracyjnych centrów społeczności dla uczenia się przez całe życie, a bibliotekarek i bibliotekarzy jako moderatorki/moderatorów edukacji cyfrowej.
Projekt jest realizowany przez partnerstwo w składzie: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI, Polska – lider), Fundatia pentru Educatie Digitala (EOS, Rumunia), Consorzio Sistema Bibliotecario Nord-Ovest (CSBNO, Włochy), Dot Beyond (DoB, Włochy) oraz Public Libraries 2030 (PL 2030, Belgia).
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ (partnerstwa na rzecz współpracy, KA2 edukacja dorosłych).
Więcej informacji o projekcie: https://frsi.org.pl/project/diglib-digital-libraries/