Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę.

Celem projektu było zachęcanie młodych ludzi z małych miejscowości do nauki kodowania. W tym celu na terenie całej Polski powstała sieć 250 Lokalnych Klubów Kodowania, które organizowały zajęcia dla młodzieży. Lokalne Kluby Kodowania powstawały w ośrodkach kultury i edukacji takich jak biblioteki, szkoły czy domy kultury. Warsztaty prowadzone były przez lokalnych trenerów – młodych profesjonalistów i entuzjastów programowania. Projekt zapewniał wsparcie przy organizowaniu i prowadzeniu zajęć zapewniając sprzęt: m in. programowalne roboty Finch, mBot, Dash&Dot, LOFI, Photon. Oprócz wsparcia sprzętowego w ramach projektu powstawały autorskie scenariusze zajęć i kursów z uwzględnieniem zastosowania poszczególnych robotów oraz języków programowania. Trenerzy Lokalnych Klubów Kodowania każdego roku mieli możliwość uczestniczenia w kilkudniowych bezpłatnych szkoleniach z profesjonalistami w dziedzinie programowania oraz twórcami robotów edukacyjnych.

W czasie trwania projektu zorganizowano szereg Regionalnych Festiwali Kodowania. Lokalne Kluby Kodowania wyłaniane w konkursach grantowych otrzymywały wsparcie finansowe w ramach, którego organizowały kilkudniowe lokalne imprezy dla młodzieży i osób dorosłych wokół tematu programowania i kodowania.

Podczas warsztatów prowadzonych w bibliotekach, szkołach, domach kultury przez młodych profesjonalistów i entuzjastów programowania, gimnazjaliści i uczniowie starszych klas szkół podstawowych, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z kodowaniem, rozmawiali o tym, czym jest i z czym kojarzy się im kodowanie, tworzyli swoje pierwsze programy w języku Scratch i stopniowo je rozbudowywali. Nasze działania były wspierane przez dział edukacyjny Microsoftu, którego pracownicy zachęcali młodych ludzi do nauki kodowania podczas licznych pokazów, spotkań i webinariów, a także oferowali wiele narzędzi edukacyjnych, np. naukę kodowania opartą na motywach popularnej gry Minecraft czy kursy tworzenia gier 3D w środowisku Kodu Game Lab.

Podczas ostatnich dwóch lat trwania projektu poszerzono ofertę o bezpłatne licencje Minecraft Education Edition – wersję popularnej gry rozbudowaną o możliwość nauki programowania z wykorzystaniem podstaw sztucznej inteligencji.

Projekt był objęty patronatem Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Projekt „Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę” był kontynuacją projektu „Link do przyszłości. Młodzi. Internet. Kariera”, w którym wspieraliśmy młodych ludzi z małych miejscowości w planowaniu ich przyszłości zawodowej w sposób szeroki i nieszablonowy, uwzględniając rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.

Od 2012 r. odbyły się trzy edycje projektu, a z realizowanych działań skorzystało blisko 40 000 uczniów szkół średnich oraz ostatnich klas gimnazjów.

Zachęcamy do zapoznania się z infografiką podsumowująca trzy edycje projektu: ZOBACZ INFOGRAFIKĘ.

GARŚĆ DANYCH:

Budżet (edycja 2015-2016): 178.500 USD ze środków firmy Microsoft w ramach inicjatywy YouthSpark
Czas (wszystkie edycje): 2012 – grudzień 2020
Zasięg: 250 miejscowości
Liczba młodych osób, które wzięły udział w zajęciach: 127 tys. osób

***

Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę.

DZIĘKI TEMU PROJEKTOWI…

Dla większości z 4.000 uczniów gimnazjów oraz klas IV-VI szkół podstawowych z małych miejscowości udział w projekcie był pierwszą przygodą z kodowaniem. Blisko 90% uczestników potwierdziło chęć kontynuowania nauki kodowania, także w ramach lokalnych klubów kodowania. Warto dodać, że w Polsce wśród wszystkich studentów zaledwie 4% studiuje na kierunkach informatycznych, a ok. 8% społeczeństwa deklaruje umiejętności programistyczne.

“W październiku 2015 roku w Gminnej Bibliotece Publicznej w Murowie odbyły się warsztaty z programowania robotów, poprowadzone przez młodego, inspirującego programistę i blogera, Błażeja Faliszka. Uczestnicy od początku dopytywali o kontynuację zajęć. W międzyczasie sami zgłębiali temat. Jeden z nich, bawiąc się w programowanie opracował szyfr do drzwi swojego pokoju. Teraz jaskinia nastolatka jest zupełnie bezpieczna, bo ani młodszy brat, ani rodzice nie mogą wejść do pomieszczenia :)”
Organizatorka warsztatów z kodowania, Gminna Biblioteka Publiczna w Murowie

 

WIĘCEJ:

 

www.linkdoprzyszlosci.pl

facebook.com/linkdoprzyszlosci