Elżbieta Dydak i Bartosz Mioduszewski otrzymali mandat w Komitecie Monitorującym POPC 2014-2020 – dziękujemy!

Elżbieta Dydak i Bartosz Mioduszewski zostali wybrani w głosowaniu przeprowadzonym wśród organizacji pozarządowych pod koniec listopada. Otrzymali mandat w Komitecie Monitorującym Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” 2014-2020 z zakresu promowania włączenia społecznego, równości szans płci, równości szans i niedyskryminacji. 

Bardzo, bardzo dziękujemy tym wszystkim, którzy wzięli udział w głosowaniu, a w szczególności tym, którzy oddali na nas głos! Z listą oddanych głosów można się zapoznać na stronie:  

http://www.pozytek.gov.pl/Program,Operacyjny,Polska,Cyfrowa,2014-2020,3604.html

Co to jest Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” 2014-2020?

Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” jest jednym z sześciu krajowych programów i 16 programów regionalnych, określających wydatkowanie w Polsce środków unijnych w ramach polityki spójności mającej na celu wyrównanie różnic gospodarczych między regionami Unii Europejskiej i w efekcie – ich mieszkańcami.

Celem Programu jest wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla rozwoju Polski: szerokopasmowego internetu, efektywnych i przyjaznych e-usług publicznych oraz kompetencji cyfrowych mieszkańców.

Program Operacyjny „Polska Cyfrowa” przewiduje m.in.:

  • rozbudowę sieci szerokopasmowej, tak aby zniwelować różnice w dostępie w całym kraju,
  • rozwój e-usług administracji rządowej (elektronizacja, poprawa dostępności, funkcjonalności), zwiększenie dostępności informacji sektora publicznego do ich ponownego wykorzystania,
  • działania zwiększające poziom korzystania z nowoczesnych technologii przez mieszkańców w codziennym życiu (poprzez wspieranie działań edukacyjnych lokalnych centrów aktywności oferujących dostęp do internetu – takich jak biblioteki publiczne, domy kultury, wioski internetowe, itp.; wspieranie nowatorskich inicjatyw na rzecz e-integracji i budowania kapitału społecznego).

Budżet Programu to 2,66 mln euro, w tym 2,17 mld euro środków unijnych. 
Więcej informacji o Programie: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/polska_cyfrowa/Strony/glowna.aspx#strona=1&zakladka=2

Jaka jest rola Komitetu Monitorującego Program Operacyjny „Polska Cyfrowa”?

Komitety monitorujące mają za zadanie doglądanie zarządzania oraz właściwej realizacji poszczególnych programów operacyjnych. Pełnią one funkcję doradczo–opiniodawczą wobec Instytucji Zarządzającej danym programem. Instytucją Zarządzającą dla Programu „Polska Cyfrowa” jest Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Rolą Komitetu Monitorującego Program „Polska Cyfrowa” będzie m.in. :

  • rozpatrywanie i zatwierdzanie kryteriów wyboru projektów w ramach Programu,
  • zatwierdzanie ew. zmian tych kryteriów,
  • analizowanie postępu w zakresie osiągania celów Programu,
  • analizowanie oceny realizacji Programu,
  • przedkładanie propozycji zmian Programu,
  • zatwierdzanie rocznych sprawozdań z realizacji Programu.

W składzie Komitetu znajdą się przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej, organizacji pracodawców oraz organizacji pozarządowych. Przedstawiciele organizacji mogą sprawować w Komitecie 7 mandatów, m.in. w zakresie ochrony środowiska, e-usług, udostępniania zasobów publicznych, edukacji cyfrowej i promowania włączenia społecznego / równości szans. W przypadku 6 z 7 mandatów nie są przeprowadzane wybory z uwagi na niewystarczającą liczbę kandydatów.

Kim jesteśmy?

Oboje aktywnie uczestniczymy w konsultacjach Programu od początku jego powstania, w ramach prac grup roboczych z udziałem przedstawicieli ministerstw, jak i Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych OFOP (grupa 12 postulatów, stała konferencja ds. funduszy europejskich 2014-2020).

W naszych działaniach rzeczniczych dotyczących Programu szczególną wagę przywiązujemy do włączania cyfrowego grup wykluczonych (w szczególności osób niepełnosprawnych, starszych, młodzieży z terenów wiejskich i kobiet), powszechności dostępu do internetu (w szczególności na terenach wiejskich), powszechności dostępu e-usług i treści cyfrowych (bez względu na posiadaną niepełnosprawność, wiek czy miejsce zamieszkania) oraz włączaniu organizacji pozarządowych w planowanie i realizację działań związanych edukacją cyfrową.

Zajmowanie się tymi kwestiami zamierzamy kontynuować w ramach Komitetu. Jesteśmy otwarci na wspólne wypracowywanie opinii i stanowisk do przedstawienia na forum Komitetu. Będziemy informować zainteresowane organizacje o wszystkich działaniach realizowanych w ramach Komitetu – w tym celu m.in. zamierzamy prowadzić blog, na którym będziemy opisywać prace w Komitecie w szczególności  w ww. priorytetach.

Oboje aktywnie działamy w sektorze organizacji pozarządowych od początku lat 90-tych.

ela-dydakElżbieta Dydak jest główną specjalistką ds. projektów w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, wspierającej rozwój małych miejscowości poprzez zachęcanie do korzystania z nowych technologii oraz zwiększanie dostępu do informacji, wiedzy, kultury i edukacji m.in. w ramach Programu Rozwoju Bibliotek, wspólnego przedsięwzięcia Fundacji Billa i Melindy Gatesów oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW), oraz programu Nowych Technologii Lokalnie PAFW. Specjalizuje się w tematyce Unii Europejskiej, w szczególności polityki spójności i funduszy europejskich. W Fundacji uczestniczy w realizacji Programu Rozwoju Bibliotek oraz w wypracowywaniu ofert wsparcia Fundacji dla małych miejscowości z wykorzystaniem nowych technologii. Reprezentuje Fundację w OFOP i w ramach Grupy 12 postulatów OFOP pilotuje wątek kompetencji cyfrowych. Przed dołączeniem do zespołu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego pracowała w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, gdzie zajmowała się pozyskiwaniem środków na projekty rozwijające kompetencje przedstawicieli samorządu lokalnego oraz organizacji pozarządowych. Z ramienia tej Fundacji w latach 2007-2008 była zastępcą członka Komitetu Monitorującego „Kapitał Ludzki”.

bartosz-mioduszewskiBartosz Mioduszewski jest prezesem Fundacji Aktywizacja (dawniej Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo). Inicjator, współrealizator i koordynator wielu projektów związanych z włączaniem społecznym osób niepełnosprawnych i innych grup defaworyzowanych poprzez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych. W 2008 roku wraz z zespołem rozpoczął w Fundacji Aktywizacja realizację programu eCentra, w ramach którego zrealizowano dotychczas kilkadziesiąt projektów związanych z animacją lokalną, przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu, społecznemu i zawodowemu. Swoją działalność rzeczniczą i współpracę wewnątrzsektorową rozpoczął współpracując z organizacjami pozarządowymi zrzeszonymi w Federacji Mazowia. Od 2006 roku współtworzył system dialogu społecznego w m.st. Warszawa jako przewodniczący Komisji Dialogu Społecznego ds. niepełnoprawności, a następnie członek Forum Dialogu Społecznego. Do dziś zaangażowany jest w procesy federalizacyjne, inspirując i wspierając lokalne organizacje, a także współzarządzając Federacją Mazowia oraz Wspólnotą Roboczą Związków Organizacji Socjalnych WRZOS. W ramach grupy 12 postulatów OFOP koordynował prace nad stanowiskiem w sprawie oceny i wyboru projektów.