Zaprezentuj swoje doświadczenia na kongresie bibliotek!

Czy warto współpracować? Jakie korzyści przynosi wspólne działanie? Gdzie znaleźć partnerów? Jak utrzymywać z nimi dobre relacje, pokonywać kryzysy i świętować sukcesy? Na te i wiele innych pytań będziemy szukać odpowiedzi podczas V Ogólnopolskiego Kongresu Bibliotek Publicznych „Cała naprzód!”, który odbędzie się w Warszawie w dniach 20-21 października 2014 r. Zapraszamy do aktywnego włączenia się w tworzenie programu!

Otwartość i współpraca to motywy przewodnie tegorocznego kongresu, a bohaterami będą partnerzy bibliotek. W trakcie każdego z 15 warsztatów przeznaczymy 15 minut na pokazanie dobrej praktyki związanej z omawianym tematem. Zapraszamy przedstawicieli bibliotek publicznych i innych instytucji lub organizacji współpracujących z bibliotekami (domów kultury, szkół, urzędów gmin, organizacji pozarządowych, grup nieformalnych, a także lokalnych liderów) do udziału w konkursie na dobre praktyki – wzorcowe działania, które zostaną zaprezentowane podczas kongresu. Do 31 lipca 2014 r. można zgłaszać propozycje dobrych praktyk wpisujące się w następującą tematykę:

BLOK „KTO PYTA NIE BŁĄDZI. Słuchaj mieszkańców, rozmawiaj z partnerami”

WARSZTAT NR 1
Przykłady skutecznych, oryginalnych, śmiałych sposobów dowiadywania się, czego lokalna społeczność potrzebuje, czym się interesuje, na co czeka. Jakimi metodami badacie potrzeby i oczekiwania mieszkańców – użytkowników biblioteki, jak również tych, którzy z biblioteki nie korzystają? Jak zainspirowaliście ludzi do działań, o których dotąd nawet nie pomyśleli?

WARSZTAT NR 2
Przykłady dobrej komunikacji z partnerami: jak ich słuchacie? jak z nimi rozmawiacie? w czym tkwi tajemnica skutecznego dogadywania się na co dzień? Czego unikać, a na co szczególnie zwracać uwagę?

WARSZAT NR 3
Wasze pierwsze spotkanie z partnerami okazało się sukcesem. Dlaczego się udało? Jak je przygotowaliście i poprowadziliście? Czy były trudne momenty i w jaki sposób je przetrwaliście? Dlaczego zdecydowaliście się na nawiązanie tej współpracy? Co Was przekonało, że warto spróbować? A co, Waszym zdaniem, zmotywowało do tego partnerów?

BLOK „MYŚLENIE MA PRZYSZŁOŚĆ. Zaplanuj, wybieraj, decyduj”

WARSZTAT NR 1
Przykłady działań włączających mieszkańców Waszej miejscowości czy gminy w decydowanie o sprawach ważnych dla społeczności lokalnej, w konsultacje społeczne. Pokazanie, jak można zmotywować ludzi do uczestniczenia i współpracy po to, żeby wszystkim żyło się lepiej.

WARSZTAT NR 2
Przykłady realizacji działań zaczerpniętych z publikacji „Pomysły do zrobienia” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych Ę (dostępne na stronie http://pomysly.e.org.pl/) lub z innych gotowych scenariuszy inspirujących do lokalnych działań. Można również zaprezentować własny, sprawdzony pomysł na działanie, który może być powtórzony w innych miejscach i organizacjach. Dzielimy się pomysłami, szukamy sprawdzonych metod działania.

WARSZTAT NR 3
Przykłady informowania o wydarzeniach w sposób nieszablonowy, niewykluczający i niestygmatyzujący. To mogą być wspaniałe plakaty, ciekawe teksty, intrygujące ulotki czy oryginalna obecność w mediach społecznościowych.

BLOK „ZŁAP BYKA ZA ROGI! Działaj razem z innymi”

WARSZTAT NR 1
W jaki sposób asertywność pozwoliła Wam zachować równowagę pomiędzy interesami Waszej instytucji a interesami partnerstwa? Czy umożliwiła podjęcie dialogu z trudnym partnerem? Jakie widzieliście zagrożenia dla swojej niezależności? A może Wasze partnerstwo przeżywało trudne chwile? Na czym polegał kryzys? Jak udało się go przetrwać? Co miało wpływ na poprawienie relacji?

WARSZTAT NR 2
Twój zespół jest zaangażowany i dobrze pracuje się Wam razem. Z czego to wynika? Jak to osiągnęliście? Czyja to zasługa? Jak dzielicie między siebie obowiązki? Kto podejmuje decyzje, a kto stara się o dobrą energię?

WARSZTAT NR 3
Komputery, Internet, telefony komórkowe, a z nimi multum narzędzi do komunikacji, zarządzania dokumentami, kalendarzem, plikami. Jak technologia pomaga Wam we współpracy? Co możecie polecić jako szczególnie przydatne narzędzie w bieżącej współpracy z partnerami?

BLOK „DO ODWAŻNYCH ŚWIAT NALEŻY. Eksperymentuj”

WARSZTAR NR 1
W Waszym partnerstwie zaczęły pojawiać się nieporozumienia i trudne konfliktowe sytuacje. Jak sobie z nimi poradziliście?

WARSZTAT NR 2
Właściwie współpraca układała się dobrze, ale gdzieś ulotnił się początkowy zapał i zaczęło brakować energii? Co sprawiło, że dynamika powróciła? Jakich sposobów użyliście, żeby „reaktywować” partnerstwo?

WARSZTAT NR 3
Ogródek biblioteczny, zajęcia nordic walking, nagrywanie audiobooków, naprawianie rowerów w bibliotece, drukowanie biżuterii w 3D, dogoterapia, wypożyczanie robotów… Czekamy na nietypowe, bardzo nietypowe i zupełnie szalone pomysły na działania biblioteczne i okołobiblioteczne.

BLOK „AS W RĘKAWIE. Pokaż i wykorzystaj swoje atuty”

WARSZTAT NR 1
Jak planujecie Waszą pracę? Jak określacie cele i rezultaty? Jak badacie, czy Wasz plan się sprawdza? Co pomaga Wam w osiągnięciu założonych rezultatów? Co świadczy o tym, że projekt się udał? Czy zdarzyło Wam się, że efekty projektu Was zaskoczyły? Jak wykorzystujecie sukcesy, ale też porażki, do dalszego rozwoju współpracy i budowania pozytywnego wizerunku Waszej instytucji wobec partnerów i społeczności lokalnej?

WARSZTAT NR 2
Przykłady pozyskania funduszy nie tylko dla instytucji, ale też dla grup nieformalnych czy partnerstw. A także dobre sposoby na budowanie partnerstw międzynarodowych. Jakie korzyści wynieśliście z projektów międzynarodowych i czym różnią się od tych realizowanych lokalnie? Czemu są atrakcyjne? Co stanowiło dla Was największą trudność? Jaka jest recepta na dobre międzynarodowe partnerstwo?

WARSZTAT NR 3
Bardzo skutecznie promujesz działania partnerstwa i efekty Waszej współpracy. Pomaga Ci w tym technologia: dobrze zaprojektowana strona WWW, media społecznościowe, usługi i programy do edycji filmów, grafiki czy zdjęć. Jak wybrać najlepsze narzędzia? Jak je optymalnie wykorzystać?

Dlaczego warto się zgłosić?

– autorzy najlepszych propozycji otrzymają 15 minut na zaprezentowanie swojej dobrej praktyki w trakcie warsztatu,
– będzie to doskonała promocja instytucji i jej partnerów,
– osoby prezentujące dobre praktyki mają zagwarantowany udział w kongresie, zapewniony nocleg i zwrot kosztów podróży.

Jak się zgłosić?

Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy i do 31 lipca 2014 roku wysłać na adres: agnieszka.koszowska@frsi.org.pl.

Gorąco zachęcamy do udziału w konkursie!