e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści

EMOCNI_baner_www_frsi

 

Projekt „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści” jest realizowany przez partnerstwo w składzie: Fundacja Aktywizacja (Partner Wiodący), Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki oraz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. Organizacje te zaprosiły do współpracy ponad 100 gmin z całej Polski.

Naszym celem jest zwiększenie umiejętności korzystania z internetu (w tym z e-usług publicznych), ponad 18 000 dorosłych, którzy nie korzystali dotychczas z możliwości, jakie daje komputer z dostępem do Internetu (np. nie robią przelewów on-line, nie załatwiają spraw urzędowych przez internet, nie sprawdzają długości oczekiwania na przyjęcie przez lekarza-specjalistę NFZ czy nie biorą udziału w konsultacjach on-line). Będziemy oferować tym osobom szkolenia, kursy e-learningowe oraz webinaria, a także wspierać lokalnych organizatorów szkoleń, trenerów i inne instytucje zainteresowane rozwojem edukacji cyfrowej w danej gminie.

Planujemy maksymalnie wykorzystać lokalne zasoby: ludzi, instytucje czy infrastrukturę, tak, aby mieszkańcy gmin objętych projektem mogli stale doskonalić nowe umiejętności, kiedy pojawią się nowe programy, aplikacje i e-usługi.

Projekt jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”).

PODSTAWOWE DANE:

 

Budżet: 15 325 865,50 PLN (w tym dofinansowanie projektu z UE: 14 582 945,80 PLN)

Czas: 01.12.2016-31.07.2019 (32 miesiące)

Zasięg: 101 gmin z terenu całej Polski, w tym blisko 80% to gminy do 20 tys. mieszkańców

 

NAJWAŻNIEJSZE DZIAŁANIA:

  • Przygotowanie programów szkoleń stacjonarnych oraz kursów e-learningowych w 9 obszarach e-usług, wyróżnionych w „Ramowym katalogu kompetencji cyfrowych”. Są to: edukacja, sprawy codzienne, finanse, relacje z bliskimi, praca i rozwój zawodowy, zdrowie odpoczynek i hobby, zaangażowanie obywatelskie oraz religia i potrzeby duchowe;
  • Szkolenie i wsparcie ok. 180 trenerów lokalnych, działających na terenie gmin objętych projektem. Zakres szkoleń to metodologia edukacji dorosłych oraz 9 obszarów wymienionych powyżej; trenerzy będą uczestniczyć w 11-dniowym szkoleniu trenerskim, podczas którego nauczą się m.in. tworzyć własne programy szkoleń (przykładowo związane z e-usługą, którą planuje zaoferować mieszkańcom urząd gminy);
  • Zakup i dostarczenie sprzętu komputerowego do miejsc, w których będą się odbywać szkolenia; planujemy m.in. dostawy sprzętu i oprogramowania dla osób z niepełnosprawnościami np. trackbali, klawiatur z powiększonymi klawiszami;
  • Szkolenia dla mieszkańców (stacjonarne i on-line) mieszkańcy, którzy nie potrafią korzystać z komputera i internetu oraz ci, którzy korzystają z nich w niewielkim stopniu, będą uczestniczyć w średnio 14-godzinnych szkoleniach związanych z najbardziej przydatnymi im e-usługami (przykładowo rodzice dzieci, w których szkole właśnie wprowadzono e-dziennik, będą mogli nauczyć się jego obsługi). Łącznie w szkoleniach weźmie udział ok. 22 000 osób, w tym ok. 1800 osób z niepełnosprawnościami.
  • gminne partnerstwa na rzecz edukacji cyfrowej – w każdej gminie uczestniczącej w projekcie zostanie utworzone partnerstwo instytucji i organizacji, które chcą działać na rzecz rozwoju cyfrowych kompetencji mieszkańców. Partnerstwa otrzymają wsparcie animatora i konsultacje on-line, w tym webinaria. Rolą partnerstw będzie przygotowanie 3-letniego ramowego planu szkoleń, wsparcie w rekrutacji mieszkańców na szkolenia oraz promowanie korzyści płynących z korzystania z komputera i internetu.
  • Utworzenie platformy internetowej, na której będą dostępne wszystkie materiały wypracowane w ramach projektu (podręczniki, programy szkoleń, kursy e-learningowe czy nagrania webinariów).

DZIĘKI PROJEKTOWI UCZESTNICZĄCE W NIM GMINY:

  • Otrzymają szkolenia, dzięki którym mieszkańcy zdobędą nowe umiejętności cyfrowe i będą mogli korzystać z lokalnych, regionalnych i krajowych e-usług;
  • Zyskają grono przeszkolonych trenerów i organizatorów szkoleń, którzy będą mogli kontynuować edukację cyfrową dla mieszkańców także po zakończeniu projektu;
  • Będą mieć pewność, że działania z zakresu edukacji cyfrowej prowadzone przez różne instytucje w gminie są skoordynowane i efektywne;
  • Otrzymają wsparcie, dzięki któremu mieszkańcy – w tym osoby z różnymi niepełnosprawnościami – staną się bardziej samodzielni, aktywni społecznie i zawodowo.

DO POBRANIA:

Lista uczestniczących gmin >

 

WIĘCEJ INFORMACJI:

Elżbieta Dydak, koordynatorka działań FRSI w projekcie „e-Mocni” >

www.e-mocni.org.pl