Ponad 50 debat lokalnych w bibliotekach! Za nami II edycja projektu „Rozwijamy skrzydła Polski lokalnej”

Od 15 do 22 maja, w 52 bibliotekach odbyły się debaty społeczne poświęcone rozwojowi lokalnemu. Ponad 1000 uczestników poszukiwało wspólnie odpowiedzi na pytanie „Jak uwolnić potencjał aktywności obywatelskiej Polski lokalnej”, zastanawiając się nad czynnikami motywującymi i ułatwiającymi zaangażowanie społeczne. Gospodarzami debat były biblioteki publiczne, które zaprosiliśmy do współorganizacji tego przedsięwzięcia.

W debatach uczestniczyli m.in. samorządowcy, dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, studenci, pracownicy bibliotek i ośrodków kultury, przedstawiciele organizacji pozarządowych, a także działacze obywatelscy, przedsiębiorcy oraz dziennikarze. Debaty miały charakter nie tylko ponadsektorowy, ale także międzypokoleniowy – uczestniczyli w niej zarówno ludzie młodzi, jak i dorośli i seniorzy.

Spotkania miały formę warsztatów, podczas których starano się określić, co motywuje mieszkańców do działania na rzecz społeczności oraz co ułatwia im zaangażowanie. W każdej bibliotece stworzono listę trzech „motywatorów” oraz trzech „ułatwiaczy” zaangażowania społecznego.

"Rozwijamy skrzydła Polski lokalnej": debaty w bibliotekach

W oparciu o wyniki debat z 52 miejscowości powstanie zbiorczy raport podsumowujący wszystkie dyskusje. Efekty i wnioski z debat zostaną przedstawione opinii publicznej za pośrednictwem partnerów medialnych oraz na XI Kongresie Obywatelskim (w listopadzie 2016 roku w Warszawie). Raport z debat zostanie wręczony Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Andrzejowi Dudzie.

Projekt „Rozwijamy skrzydła Polski lokalnej” jest organizowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową oraz FRSI. Jego celem jest wywołanie szerokiej dyskusji nad mechanizmami rozwoju lokalnych społeczności. Projekt jest organizowany w ramach Kongresu Obywatelskiego.

Projekt „Rozwijamy skrzydła Polski lokalnej” został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Partnerem strategicznym projektu jest PKO Bank Polski. Ogólnopolscy partnerzy medialni: dzienniki i tygodniki Grupy Polska Press , TVP Kultura, ngo.pl.